Alla inlägg den 22 november 2009

Av Gabriella Blom - 22 november 2009 21:20

Egentligen orkar jag inte skriva. Fast jag har ju gjort så mycket idag att jag har en massa att berätta om. Klev upp kl 6 och åkte till stallet. Hästarna fick mat och sedan stack jag och Llegado ut en sväng. Det var faktiskt riktigt fint väder och inte speciellt kallt. Llegado är en häst full med energi . Han skrittar lite sen börjar han takta. Får övertala honom att vi har inte bråttom, då skrittar han en bit sen börjar han studsa ;D Jag vill inte sitta och hålla i hästarna hela tiden så jag försöker att lätta på tygeln och få honom att slappna av. Allt är ju nytt så visst det är inte konstigt att han har lite spring i benen. Han är däremot inte alls spänd eller nervös. Tyckte han skötte sig alldeles utmärkt på vår första tur på Alnö. Jag red bort till paddocken på Alnö Ridklubb. Skrittade runt först lite volter och serpentiner. Han har mycket svårare att böjja sig i vänster varv. Först kändes han nästan oren, men efter en stund försvann det.Det måste vi jobba med. traven likadant. Försökte få honom att slappna av och söka sig ner i en rund avslappnad form. Dom här hästarna vill ju gärna bli höga och dra ihop halsen.

Det kändes riktigt bra ändå för att vara första gången. Galopperade några varv också. Sen var jag nöjd och han fick skritta hem. Det rann vatten på stigen men det brydde han sig inte om. Hade tänkt rida imorgon också, men jag kommer att jobba sent så jag vet inte om jag hinner. Tis, ons, tors är jag ledig så då ska jag hinna rida ordentligt. Åkte från Alnö strax före 9 raketfart hem, bytte om och ut till Birsta till 9.30 Jag kan verkligen vara snabb ;) jobbade till 3, sen hem slängde i mig en banan bytte om och for iväg till Bergsåker. Jag och Carro tog transporten till Kungsnäs. Det skulle nog gått snabbare att rida, men det är ju så mörkt och blött. Ville hade stått i 2 dagar. När jag började rida var han tjafsig i munnen tog ingen förhållning eller vändande tygeltag. Gunilla tyckte det såg ut som om jag hade en häst fram och en bak. Ryggen var inte alls med. Fick jobba i skritt på volt för att få honom att mjukna och förstå att han skulle vända. Han verkar väldigt lättlärd för när jag sedan började trava kändes han mycket bättre. Traven blev lugnare och mer taktfast.Red lite serpentiner och det fungerade helt ok. I höger galopp sticker han ut  v bog och glider utåt. i vänster galopp tippar han inåt och springer fortare. Jag fick verkligen försöka stötta och balansera honom. på slutet fick jag prova att sitta ner lite i traven. Han tyckte det var jobbigt men jag ska träna det korta stunder varje gång. Gunilla är verkligen till hjälp. Det är jätteroligt att träna för henne. Nu måste jag bara träna upp mag och ryggmuskler så jag orkar sitta ordentligt. Ville är en riktigt snäll och go häst. Med mer muskler kommer han att bli hur fin som helst :)

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards