Alla inlägg den 19 november 2009

Av Gabriella Blom - 19 november 2009 21:01

carro har ju bett mig om hjälp med sina hästar. Så imorse begav jag mig ut till Bergsåker. Först red jag Vektor, jättefin hopphäst men tyvärr har han problem med kissing spine. Hon ville att jag skulle prova rida honom eftersom hon vet att jag rider mjukt och inte skulle ställa för höga krav. Hon hade haft lite problem i tisdags och igår hade han stått. När jag skulle sitta upp ville han inte alls stå stilla och när jag kom upp så bockade han till ordentligt. Jag red i allafall iväg, beslutade mig för att bara rida ute och känna på honom och för att han skulle få lära känna mig. Jag försökte ha en mjuk kontakt i munnen men han ville inte riktigt  mjukna utan försökte hela tiden dra tygeln ur handen. Jag red lite övergångar skritt trav. Han har en väldigt fin trav, men jag ville inte galoppera eftersom det var så lerigt. När jag kom ner till utebanan  vid SRK  (efter 40 min) så red jag in där på en stor volt i skritt. Krävde ingenting utan red bara runt. När jag började trava så flög han iväg och började bocka igen. Red tillbaks till stallet och när jag tog av sadeln var han jätteöm i ryggen. Jag har stor förståelse att han inte riktigt gillar att ha någon på ryggen. Jag sa till Carro att jag inte kan hjälpa henne.  Vad jag hört så fungerar hästar med det här problemet att ridas ut och hoppa, men har svårt för att gå i form. Meningen var att jag skulle rida dressyr på honom, men det var ett prov för att se om det skulle fungera. Det är verkligen en superfin häst och han är jätteduktig på att hoppa. När jag ställt in honom i stallet tog jag den "lilla" killen. Ville är 4 år och nog ca 173 cm mkh. Väääldigt trevlig häst. han blev jag lite kär i :D  Han är till salu, men Carro vill ha honom dressyrriden tills han blir såld. Det är mycket jobb, men han  är ju bara bäbis . Han påminner om Burbon 4-åringen som jag hade. Stor och snäll med långa ben :)

Jag red lite i ridhuset. Massor av övergångar för att få honom lite lättare fram och att inte springa så fort. Han var mjuk och fin och lyssnade bra. Förutom när vi hade galopperat. Då ville han galoppera hela tiden.

Det var verkligen två helt olika hästar jag fick rida idag.

Efter att jag ställt ut hästarna i hagen var det bara att skynda hem och slänga sig i duschen. Skulle iväg och jobba.

Imorgon slutar jag i allafall 17 och sen är jag ledig i helgen. På lördag hämtar vi Wille. Åh vad roligt det ska bli :D

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards