Alla inlägg under december 2009

Av Gabriella Blom - 10 december 2009 16:15

Igår skulle jag ju åka och rida, men pga att min sambo blev sjuk så satt vi på akuten istället    Han blev kvar och fick provsvar "smittad av en gris". Blir kvar till imorgon. Jag tänker vara frisk, bara så ni vet det.

Blev ingen hoppning. Har varit ute i dimman istället med Llegado. Han verkar inte vara så jätteförtjust i dimma.Det kanske inte är så dimmigt i Spanien??? Mycket farliga saker överallt. Red i paddocken, underlaget är helt ok nu. Han var väldigt spänd idag. Kändes lite stel så han har nog träningsvärk. Flyttade bogarna och red lite skänkelvikning. Dom sista 20 min försökte jag få honom att först skritta lång o låg och sedan trava på samma sätt. Problemet är att så fort du lättar det minsta så rycker han i tygeln och försöker dra den ur handen. Jag röt till åt honom. Tror att det här är en olat. Jag vill rida med så lätt kontakt som möjligt. Inte behöva sitta och blåhålla i tygeln.Det blev bättre och bättre. Kommer att träna mycket på att få honom att slappna av. Det blev ingen galopp idag. Ingen mening när han spänner sig. Imorgon ska jag i allafall försöka rida runt travbanan. Eftersom det varit så varmt så går det nog bra att både trava och galoppera. Jobbar fre,lör o sön. Sön kväll ska jag äta julbord   . Ska gå med jobbet.

Av Gabriella Blom - 9 december 2009 09:03

Idag är jag ledig    Det blir fortsatt städning här hemma. Ja jag håller på att tömma lite garderober och byta gardiner mm. Därför tar det lite tid. Får främmande mitt på dagen oxå. Ska åka och handla lite röda handdukar till badrummet. Nu har jag ju inte skrivit så mycket om mitt nya hälsosamma liv. Sista veckan har det väl inte varit så himla hälsosamt heller. I grunden försöker jag äta bättre, men det har blivit både pizza ,hamburgare, godis och chips. Jag försöker dock att äta mindre av det onyttiga. Inte hela pizzan på en gång och inte hela godis eller chipspåsen. Imorse ställde jag mig i allafall på vågen som visade minus 3 kg sedan jag kom hem från USA. Jag tyckte väl att ridbyxorna inte satt lika tajt i midjan   . Det här är ju vikt som jag lagt på mig det senaste året. jag har ju inte ridit lika mycket och när jag bröt tån så låg jag ju bara stilla i 6  veckor. Jag är en person som behöver röra på mig och nu när jag har häst på träning så blir det ju ridning nästan varje dag o stalljobb. Det är bra träning att mocka och packa höpåsar. Dessutom står jag inte precis stilla när jag håller lektion heller. Jag förstår inte dom som sitter rakt upp och ner på en stol. det skulle jag inte klara av. Har för mycket spring i benen   . Hade ju tänkt börja träna också, men det finns ingen tid till det. Tänkte åka ut till stallet ikväll. Det blir några varv runt travbanan. Llegado var lugn och fin igår när vi skrittade ut i skogen. Han kändes mjuk och fin. imorgon ska vi åka in till Färsta igen. om det är ledigt i tältet ska vi plocka fram lite hinder. Ja tänka sig nu blir det hoppning. Det var ett tag sedan, men det ska nog gå bra. Anna nämnde något om tävling i januari. Det är flera år sedan jag var med på hopptävling. Llegado ska vara jätteduktig på att hoppa så det ska väl gå bra  .   man håller sig väl i manen och blundar eller ????

Av Gabriella Blom - 8 december 2009 07:48

Låg och funderade igår på vad jag uppskattar hos en häst. Skrev ju igår att Llegado var den finaste häst jag ridit. Det jag mear är den mest passande hästen för mig. Han passar mig bra storleksmässigt, har mycket motor och är så otroligt utvecklingsbar. Jag älskar   ju Johan och Arlequin också , det är ju fantastiskt fina hästar.  Fast Johan är inte lika "lätt" att rida. Kräver en hel del av sin ryttare och Arlequin är ju lite liten för mig. Jag tänkte på hur Llegado var för 2 veckor sedan när jag red honom i paddocken. Då hade han jättesvårt att gå på volt vänster varv. Traven var springig, benen gick som trumpinnar . Galoppera på volt gick inte. Helt otroligt att det är samma häst. Jag är verkligen GLAD    att få arbeta med en så fin häst. Idag ska vi ut i skogen en längre runda så att han får mjuka upp lite efter träningen. Annars blir det städning hela dagen.  

 Var förresten och köpte specialmat åt Mimmi igår på djurkliniken. Det stora såret börjar läka, men hon har fått ett mindre på andra sidan. Lillstackarn. Hoppas verkligen att maten hjälper.

Av Gabriella Blom - 7 december 2009 20:30

Vill själv kommentera filmerna på mig och Llegado :D Han kryper ihop och blir väldigt kort fram. Jag kan säga att det hjälper inte om jag så skulle släppa tygeln han går så ändå. Jag jobbar hela riden med att han ska komma upp med nacken och öppna upp. Fast det kommer nog att ta lite tid innnan vi är där. Han jobbar på bra bak och det tycker jag är viktigt. Jag rider honom böjd ,flyttar bogarna och har honom ställd både utåt och innåt.Vi försöker få alla delar på rätt plats.  Han blir lite spänd i galoppen och kort även där.  Han rycker ibland tygeln oavsett om jag har den slak eller har kontakt. Ska boka hästtandläkare så får vi se om det blir bättre. Det här är ändå den finaste häst jag ridit och det här var första träningen. Han har sån kapacitet så jag ser verkligen fram emot när han och jag tränat ihop oss ordentligt. Vi har ju bara kamperat ihop i 2 veckor :D

Av Gabriella Blom - 7 december 2009 14:25

Llegado skötte sig väldigt bra idag. Han gick rakt på transporten både till Färsta och hem   . När vi kom in i ridhuset var han lugn och fin. Vi var ju där i god tid så jag hann rida fram ordentligt. Han kändes bra redan från börja. Vi fick träna på att flytta bogarna för att få honom mjukare fram.Han travar med olika takt fram och bak. I skänkelvikning korsar han bra bak men inte fram. Alltså blev det lite mer böjning fram för att få honom mjuk och att korsa. Efter ett tag blev takten mycket bättre. Red öppna och sluta med svag böjning. Det gick hur bra som helst. I galoppen så vill han gärna peta in baken. Försökte rida öppna h varv, men då bytte han. Gunilla tyckte att jag skulle rida utåtställd och inte bry mig om att försöka peta in rumpan i nuläget. Det är så bra med Gunilla, hon vet en massa knep och kräver inte att man ska tvinga in  hästen i något som den inte är klar för. Jag har nog världens bästa tränare :D På slutet fick jag prova öka traven för hon ville se om han hade förutsättning till det. Bak har han ju väldigt tryck men fram behöver han bli bättre. Fick trava runt i lite högre tempo på volt. Traven blev mycket bättre. Några gånger flög han iväg, men det var nog mest för att han tyckte det blev lite jobbigt. Jag börjar bli van. Har filmat en hel del. Kommer att lägga ut något här och alla filmer på Youtube. Jag är jättenöjd. Han har ju bara varit hos mig 2 veckor och det har ju inte varit något vidare underlag att rida ordentligt på. Om det går så pass bra nu så kommer han att bli fantastisk när vi tränat ett tag   . Gunilla tyckte om honom också, helst galoppen som är riktigt läcker. Jag ska ut till THF nu på em och rida en ponny. Lägger in filmerna ikväll.

Av Gabriella Blom - 7 december 2009 07:09

Det är roligt för när jag går in å bloggen tio minuter över 7 så har redan 2 personer varit in och läst. Vad morgonpigga ni är   . Igår var jag ute tidigt i regnet och red. Llegado var jättefin och väldigt lugn. Vi mötte en gubbe med paraply och en travhäst. Han ser allting mycket tidigare än vad jag gör, men gjorde ingenting speciellt. Inga tvärvändningar. Nu ska jag sätta på mig ridkläderna och sticka iväg. Vi ska ju in och träna för Gunilla P. Det blir intressant att se hur han uppför sig. Det är ju första gången vi är i ridhuset så jag ska vara där i tid så han kan titta runt lite. Skriver mer sedan.

Av Gabriella Blom - 5 december 2009 19:53

      


Anna skickade mig några bilder på Llegado när han var i Spanien. Åhh vad fin han är . Jag är lyckligt lottad som får träffa den här underbara killen varje dag   

Idag har jag jobbat så jag var bara ut till stallet och pussade på Llegado och gav honom några äpplen. mockade och fixade maten oxå förstås. Imorgon ska jag kliva upp tidigt så jag hinner rida före jobbet. Var och köpte pizza. Mums. Nu ska jag lägga mig i ett varmt bad.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5
6
7 8 9 10 11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27
28
29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards