Alla inlägg under februari 2010

Av Gabriella Blom - 18 februari 2010 19:34

Idag har jag frysit hela dan   . Var tidigt till stallet. Släppte ut Rafa. Det var ett himla liv i stallet. Det har kommit 3 nya hästar. Bosse Baron tyckte inte alls om att stå i boxen så han sparkade och väsnades. Wille skulle ju skos så han fick stanna inne. jag mockade och pysslade medans Cissi skodde. Det gick bra.Nu är Wille fin om fötterna. Frida smsade och var ledig så hon kunde rida Rafa. Fick ett sms senare ,att allt gått bra och att Rafa är underbar. Det vet vi ju   världens finaste tjej.  Tack snälla Frida för att du hjälper mig   

 Jag hade ett kaffemöte så det var bara att åka hem och byta om. Har varit ut till Birsta en sväng också. Nu ska jag nog lägga mig på sängen och läsa. Imorgon är det träning med Wille och sedan jobba 12-20. Hoppas det blir varmare snart.

Av Gabriella Blom - 17 februari 2010 20:31

 Llegado eller Wille som vi kallar honom    (Vilda Wille passar nog bättre) är förutom några skrubbsår oskadd efter gårdagens bravader. Red honom runt travbanan idag. Han kändes riktigt fin. Tränade att skritta sakta i paddocken också. Det är jättesvårt tycker Wille. Be om piaff eller levad eller nåt, mycket lättare . Rafa fick vila idag. Hon stod med sina tjejkompisar och skvallrade när jag var dit idag   . Imorgon ska Wille skos och jag ska rida Rafa. Har varit och ridit Takida . Han känns jättefin. Vilken skillnad från första gången i ridhuset. Nu bjuder han på framåt och galoppen är inga problem. Övergångarna mycket bra. Det som behöver jobbas med är att få honom rund för innerskänkeln på böjt spår. Han har lättare i vänster varv. Satt upp på Johan en stund också. Han var pigg och glad. Fast jag föredrar hästar med mindre steg. Min kropp hänger inte med när han rör sig så stort.  Det blir alldeles för jobbigt.

Tycker om den här bilden på Wille och mig (det är jag som kommer fram till höger :) Han ser så vänlig ut.

  

Av Gabriella Blom - 17 februari 2010 07:40

Idag strålar inte solen längre   Tråkigt. Gårdagen var verkligen händelserik. Det var inte helt okomplicerat att ta dom fina bilderna på Llegado. Vi släppte honom i paddocken och stängde grinden in till hans hage. Då hoppar han stillastående över staketet in i hagen. Det var rätt högt så han fastnar med bakbenen och får skrubbsår. Då låter vi grinden vara öppen så han kan springa in och ut. Gissa vad tokstollen gör då???? Jo springer in mellan jättesnöhögen och dom andra hästarnas järnstaket. Med följd att han fastnar. Inte bra. Försökte först backa honom, men det gick inte. Enda vägen var framåt, men det var ju väldigt mycket snö och smalt mellan snöhögen och staketet. Det här är dock en himla tuff häst. Vi fick honom att ta sig fram genom snön. Enda problemet var att han fick ett framben över staketet med fler skrubbsår som följd   Vilken pärs. Varför skulle han in där kan man ju undra. Han hade hela paddocken o hagen att springa i. Behöver väl inte tala om att det inte blev någon ridning på honom igår. Det bara rök om honom när vi tog in honom. Nu hoppas jag att han inte svullnar i något ben. Ska åka dit och ta en lugn tur i em. Rafa får vila idag. Hon behöver nog det efter hoppningen igår   . Jag och Anna ska åka till Linda. Dags att jobba med hingsten igen. Det ska bli jätteroligt.


Av Gabriella Blom - 16 februari 2010 16:04

        

Av Gabriella Blom - 16 februari 2010 15:50

Jag o Anna gick bort till paddocken med Rafa. Anna red först och hon tyckte Rafa var jättefin. Filmade, lägger ut den sen. Hoppade med Rafa för första gången. Tror inte att hon är hoppad under ryttare förut. Det gick bra. Hon var lite tveksam ibörjan ,sen när hon förstod vad det var hon skulle göra var det full fart    Hon var verkligen pigg. Idag kunde vi galoppera på liten volt   . Hon utvecklas med stormsteg. Här kommer några bilder.

        

Av Gabriella Blom - 16 februari 2010 08:10

Eftersom jag jobbade hela dagen igår så blev det en kvällstur med hästarna. Hämtade upp Frida som skulle rida Rafa. Det kommer att flytta in 4 nya hästar i stallet. Hade 3 tjejer som stod och beundrade hästarna när vi gjorde iordning. Alla tycker såklart llegado är supersnygg, men dom blev vääldigt förtjusta i Rafa. Hon är så himla söt och snäll   . Vi red ut efter vägen. En bit bort är det ett garage. Det stod ett gäng killar där med en bil och skottade snö. Snöskoterhopp    Llegado blev skiträdd när en av killarna slängde sig nedför snöhögen. Rafa reagerade också när Llegado flög iväg, men hon funderade nog mest vad han höll på med. Precis då kom det en bil och skulle köra förbi. Jag tycker det är konstigt att den som kör bilen och ser att hästen är orolig inte stannar eller saktar ner   . knäppskallar. Det gick bra i allafall. Rafa bryr sig inte alls om bilar. Båda hästarna var jätteduktiga. Llegado kändes så fin. Galopperade uppför en backe. Han gick så samlad o fint provade samla lite till och fick till en riktigt bra skolgalopp   . Vilken bärighet. Frida rider Rafa jättebra, mjukt och fint. Det är roligt att se någon annan rida. Hon spårar jättefint och rör sig trevligt. Idag ska jag faktiskt prova att hoppa med henne. Anna följer med så vi ska rida båda hästarna idag. Kanske blir det lite film.



Av Gabriella Blom - 14 februari 2010 19:45

  • Har precis varit på stan och blivit bjuden på Alla hjärtans dag middag   . Vi var på Canton. Åt alldeles för mycket. Soppa, varmrätt och friterade bananer med glass. Har inte ätit så mycket sedan vi var i USA. Jag som tänkte yoga ikväll. Får vänta någon timme. Jag har i allafall varit duktig idag. Promenerade en timme på förmiddan, sedan städade vi hemma och på eftermiddan till stallet. Anna är sjuk stackarn så det var meningen att jag skulle rida båda hästarna. Mötte Frida i stallet , som jag tänkt be hjälpa mig med Rafa. Hon hade tid så hon red Rafa åt mig runt travbanan. Det gick jättebra   . Själv red jag Llegado i paddocken utanför stallet. Dom höll på att skotta snö från taket och med traktorn så hästarna i hagarna var rätt så stolliga. Jag kan säga som så att Llegado inte var så jättekoncentrerad på mig. Det blev för mycket runtomkring. Jag gjorde i allafall så gott det gick och vi var båda svettiga när vi gick tillbaks till stallet. Har bokat in ny träning för Gunilla nästa fredag.
  • Igår var vi till Ålsta på Glacialen. Det var jättefina isskulpturer och marknad. Jag kommer att lägga ut bilder. Kom faktiskt ihåg kameran . Det var soligt och fint , men rätt kallt. Imorgon jobbar jag hela dagen och sedan åker jag till stallet. Det har varit skönt att ha en ledig helg.

Av Gabriella Blom - 13 februari 2010 16:44


Här rider jag fram Rafa inför provridningen. Hon skötte sig jättebra. Fast det ser alltid ut som att man rider så snabbt på film :)

Är så glad för jag fått en kommentar att Karat mår bättre. Underbart :D

Ovido - Quiz & Flashcards